استخر شناي المپيك 2008 چين
نوشته شده توسط : زپو

 استخر شناي المپيك 2008 چين


نماي كلي مركز شنا و بازيهاي آبي المپيك 2008 پكن

ده هاي پاياني قرن بيستم و چند سالي كه را كه از قرن بيست و يك مي گذرد به جرئت مي توان دوره تحول اساسي در انديشه هاي بشر و تغيير ديدگاه او نسبت به جهان پيرامون خود تلقي كرد. اگر «اخلاق» و اصول اخلاقي را، كه زاييده وجدان بشر و تغيير ناپذير هستند، از اين امر مستثني كنيم، در نحوه نگرش ساير علوم و نيز دنياي هنر به مسائل و موضوعات، تغييرات عمده اي به وقوع پيوسته است. از ديدگاه بشر امروزي، جهان حاضر يك جهان ارگانيك است كه در آن فضا، زمان و اجسام به صورت متحول، سيال، درگير با يكديگرند و اتباط غيرخطي دارند. دانشمندان و صاحبان انديشه براي تبيين جهان امروز ديگر صرفاً به علوم كلاسيك و قطعيت جهان بيني رياضي گونه تكيه

نمي كنند، بلكه مباحثي همچون عدم قطعيت، آشفتگي، هندسه هاي نااقليدس و فراكتالي، نظريه پيچيده و فيزيك غيرخطي، جهاني متفاوت از گذشته را در برابر انسان پست مدرن قرار داده است. با وسيع تر شدن قلمرو علوم، بر تعداد مجهولات و سؤالات نيز افزوده مي شود و انسان براي رازگشايي مجهولات تازه، مي بايست تلاش بيشتري كند.

بشر مي تواند پاسخ بسياري از پرسش هاي خود را از راه آزمايش، تحقيق و خلق فرضيات تازه بيابد. اما شايد بتوان خود «طبيعت» را بهترين پاسخگوي سؤالات بشر دانست. طبيعت، همه جواب ها را دارد و اين انسان ها هستند كه به تدريج مي آموزند چگونه بپرسند.

اين امر، در طراحي و ساخت فضاها و بناهاي شهري و در علم مهندسي سازه نيز صادق است. طبيعت، درس هاي طراحي بسيار مهم و ارزشمندي به ما مي دهد. از جمله اصول اساسي اين طراحي آن است كه اگر مقصود طراحي به درستي و شايستگي برآورده شود، نظم و ترتيب حاصل، زيبايي تلقي مي شود.
 انرژي و مسائل زيست محيطي

مراكز شنا و بازي هاي آبي معمولاً به مقدار زيادي انرژي گرمايي نياز دارند. همان گونه كه گفته شد، با استفاده از پوشش مخصوص در سقف و ديواره هاي پروژه، مقدار زيادي از احتياجات گرمايي و نيز نور داخل ساختمان با نور خورشيد تأمين مي شود. علاوه بر آن، سيستم هاي متعدد بازيافت انرژي در قسمت هاي مختلف پروژه پيش بيني شده اند تا مصرف انرژي را به حداقل برسانند كه از جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد:

        ·سيستم بازيافت انرژي گرمايي از دريچه هاي خروج هواي گرم از ساختمان براي گرم كردن هواي سرد ورودي به دستگاه هاي هواساز.

        ·سيستم بازيافت انرژي گرمايي از چيلرها براي گرم كردن آب استخر و فضاي داخل آنو

        ·سيستم بازيافت حرارت از دستگاه هاي يخ ساز (توليد كننده يخ براي سالن هاي اسكيت روي يخ و…) براي گرم كردن آب استخر و نيز محيط داخلي ساختمان.

در كنار اين موارد، استفاده از اصل «جابجايي هواي گرم و سرد» در سالن هاي بزرگ كنار استخر باعث صرفه جويي قابل ملاحظه اي در مصرف انرژي شده است.

علاوه بر مسئله انرژي، بامسئله مهم ديگر در پروژه يعني آب نيز به صورت اصولي و پايدار برخورد شده است.

در پكن باران اندك و پراكنده است و بنابراين پروژه به گونه اي طراحي شده است كه تا حد امكان از نظر تأمين آب به خود متكي باشد.

معمولاً در استخرهاي شنا، مقدار زيادي آب براي معكوس شويي سيستم هاي فيلترينگ آب مصرف مي شود كه در اغلب موارد به شبكه فاضلاب مي ريزد. در مركز شناي المپيك پكن، آب مصرف شده در عمليات معكوس شويي به سيستم فيلترينگ دو مرحله‌اي هدايت مي شود. پس از مرحله دوم فيلترشدن، آب مدتي در حوضچه هاي مخصوص به حالت ساكن باقي مي ماند تا كليه ذرات احتمالي در آن ته نشين شوند و سپس دوباره به استخر اصلي وارد مي شود. اين عمل باعث صرفه جويي قابل ملاحظه در ميزان آب مصرفي پروژه مي شود. آب مصرف شده در قسمت هاي ديگر ساختمان ماند محل دوش ها و شستن دست ها نيز جمع آوري شده و به عنوان «آب خاكستري» براي مصارفي مانند سيستم شتسشوي سرويس هاي بهداشتي، آب نماها و نيز آبياري به كار برده مي شود.

علاوه بر اينها در صورت بارش باران، آب بران سرازير شده از سقف وسيع پروژه جمع آوري و در مخازن بزرگ زيرزميني ذخيره مي شود تا استفاده شود.

بدين ترتيب، مي توان گفت كه مكعب آبي يك پروژه داراي معماري پايدار و دوستار طبيعت است و به خوبي خود را با شرايط بومي منطقه و نيز وضعيت بين المللي انرژي و هزينه هاي آن وفق داده است.

آتش سوزي و نحوه برخورد با آن

يكي از مهمترين و تعيين كننده ترين عوامل در طراحي پروژه مكعب آبي، مسئله آتش و نحوه برخورد با آتش سوزي هاي احتمالي بود، بي شك شكل نهايي پروژه و نماي فعلي آن مرهون زحمات گروه مهندسي آتش سوزي و اطفاي رحيق در شركت آروپ است. در واقع، از همان زماني كه طرح برنده انتخاب شد، معلوم بود كه معيارها و ضوابط آيين نامه هاي آتش چين را بر نمي آورد. با كار منسجم و علمي تيم مهندسي آتش سوزي آروپ كارفرما نسبت به ايمني پروژه متقاعد شد. در حقيقت، تيم مهندسي آروپ با استفاده از داده هاي تحقيقات،ي تحليل هاي پيچيده و ارائه گزارش هاي مشروح توانست به كارفرما بقبولاند كه به رغم عدم رعايت ضوابط آيين نامه هاي آتش در چين، ايمني افراد در هنگام آتش سوزي تا حد زيادي تأمين شده است.

گفتني است با مسئله آتش سوزي در ساختمان ها به دو نحو مي توان برخورد كرد. يكي رعايت ضوابط آيين نامه اي مربوط به آتش سوزي در كشورهاي مختلف است. معمولاً ضوابط آيين نامه اي براي ساختمان هاي معمولي، كه به صورت روزمره با آنها سر و كار داريم، نوشته مي شوند و در ابداع گرانه بحث و بررسي مي شوند. در روش دوم، كه طراحي بر اساس عملكردنام دارد، براي يك ساختمان خاص ضوابطي كه نيازهايآن ساختمان را تأمين مي كند به روش هاي تحليلي و دقيق تعيين مي شوند، به نحوي كه كاملاً با خصوصيات و وضع موجود آن ساختمان سازگار باشند. اين روش انعطاف بيشتري دارد و معمولاً طراحي بر اين اساس به صرفه تر است و باعث مي شود نيازهاي خاص كارفرما در پروژه برآورده شوند. با استفاده از همين روش طراحان آروپ توانستند بدون برخورد با ضوابط محدود كننده آيين نامه اي چين، فرم معماري مورد نظر خود را ايجاد كنند و به تأييد كارفرما برسانند.

تعامل مكعب آبي با ساختمان هاي مجاور

همان گونه كه گفته شد پروژه مكعب آبي محل برگزاري مسابقات شنا و ساير بازي هاي آبي در المپيك سال2008 پكن است. اين ساختمان دركنار استاديوم اصلي بازي ها به نام «آشيانه پرنده» اثر هرتزوگ و دمرون بنا خواهد شد. يكي از نكاتي كه در طراحي معماري آن مورد توجه قرار گرفته، ايجاد هماهنگ و تعادل بين مكعب آبي و استاديوم اصلي به نحوي بوده كه اين دو ساختمان با شكل هاي كاملاً متفاوت، متقابلاً يكديگر را تعريف و تقويت كنند. علاوه بر اين، سعي شده مكعب آبي به نماي ظاهري ساده خود بر ساختمان اصلي (آشيانه پرنده) برتري نيابد و آن را تضعيف نكند.

در فرهنگ چيني، يك انديشه رايج وجود دارد:

اسمان گرد و زمين مربع شكل است. اين ايده در بسياري از طرح هاي معماري و طراحي شهري چين به كار گرفته شده است. در عمل، قرار گرفتن مكعب آبي (با شكل مكعبي) و آشيانه پرنده (با شكل مدور) در كنار هم، تعامل بين زمين و آسمان، آب و آتش، جذب و تابش، يا طبق فلسفه چيني،Yin,Yang را به خوبي در معرض نمايش مي‌گذارد.

بنابراين، سعي شده با استفاده از «آب» و ايجاد جلوه هاي متعدد به كمك آن مكعب آبي تا حد امكان آرامش دهنده و موزون به نظر برسد. اين كار با استفاده از حوضچه هاي آب همراه با فضاي سبز، فواره ها و مسجمه هاي داخل آنها انجام شده است.

مكعب آبي هم مثل شهرهاي باستاني چين از جمله شهر ممنوعه، كه در آنها شهر به وسيله رودخانه محافظت مي شد، به كمك يك خندق پر از آب، كه در پيرامون آن كنده شده از زمين هاي مجاور خود جدا مي شود. چند پل كه روي اين خندق ايجاد شده اند، تنها راه ارتباطي به ساختمان هستند. در بالاي خندق ديواره اي از آب در پيرامون ساختمان ايجاد شده كه در ورودي ساختمان به ارتفاع خود ساخختمان است (در حدود31 متر) و در پشت ان يك پانل شيشه اي نصب شده است، در نتيجه نور خورشيد به شكل بسيار جالبي از درون آب فيلتر و به محوطه سراسري اصلي وارد مي شود.

بدين ترتيب، افراد در هنگام ورود به ساختمان احساس مي كنند وارد فضايي با ديواره‌هايي از آب مي شوند.


خرید و دانلود  استخر شناي المپيك 2008 چين






:: برچسب‌ها: رایگان , دانلود , ورد , پژوهش , word , معماری , مقاله , مقاله معماری , استخر شناي المپيك 2008 چين , شناي المپيك 2008 چين , استخر , شنا , نماي كلي مركز شنا و بازيهاي آبي المپيك 2008 پكن , آرايش كريستالها در طبيعت , ديد هوايي سايت برگزاري بازيها , آرايش حبابهاي صابون در كنار هم ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: